Framtidsplaner

Plötsligt var det tiden inne då jag tagit studenter och kan påbörja mitt vuxna liv. Det första jag gör är att packa det absolut nödvändigast, inklusive hund och ta mig norrut med bil. Om min mamma tillåter mig så betalar jag en pening i utbyte mot vår gammla volvo, för att sedan bege mig ut på en Sverigeresa. Sova, det gör jag på vägen där jag även passar på att avnjuta det svenska landskapet. När jag såväl är framme hittar jag en relativt stor husvagn, inklusive isolering för et pris mellan 10-80 tusen. Där kommer jag tillbringa mina nästkommande tio år. Enligt priser på nätet ska husvagnar vara avsevärt mycket billigare jämfört med en van eller husbil. De verkar även vara större och mer beboliga. Vidare kan jag om jag inte har råd att äga en bil enbart använda husvagnen som en form utav stuga. Det kan låta som en mardröm för vissa men för mig är det en frihet att kunna leva närmare naturen och inte sitta instängd i en lägenhet. Dessutom kommer jag slippa hyra mot att jag betalar en liten avgift för en året-runt kampingplats med tillgång till el, vilket jag såg hade en årlig kostnad på omkring 5000. Om det inte är möjligt finns alltid möjligheten att ha husvagnen på någons tomt mot en liten pening. I stan kan detta kännas väl svårt men med tanke på tomtstorlekarna i Norrland verkar det inte som en omöjlighet.

Den här bilden är tagen på det man kallar för villavagn. Det är som en husvagn fast större och inte ämnad att transporteras längre sträckor, vilket inte behövs då jag med hänsyn på bensinpriserna väljer att köpa eventuell husbil eller husvagn i Norrland. Kostnaden ligger på 18.000 för vagnen. Dock kan jag förväntas lägga dubbla priset på att rusta upp den.

Bild tagen från blocket

Jag passar givetvis på att utnyttja skolans fasliteter, såsom gymmets dusch. Bilen kommer jag inte ha råd till att köra med särkilt mycket och istället använder jag min mountainbike iförd dubbdäck. Beroende på situation kan det hända att jag väljer att bo på tornedalens folkhögskolas internat under min vistelse där då stället ligger i vildmarken och har en hyra på mindre än halva priset för nästan alla andra internat. Jag är liksom inte villig att betala mer än 2000 i hyra för ett rum då husvagn för mig känns mer prisvärt. Dessutom gillar jag tanken på att bo mer isolerat. Direkt efter gymnasiet har jag som tanke att studera vid torndalens folkhögskola med inriktning äventyrsguide i mån om att kunna jobba som äventyrsguide under studietiden.

Men Efter utbildningen som sträcker sig mellan 1 och 2 år kommer jag beroende på ambitionsnivå och riktning i livet välja någon form av kurs inom teoretisk fysik. Teoretisk fysik i form av kvantmekanik, partikelfysik eller astrofysik känns som något jag hade velat tillbringa ha större delen av mitt liv med att undersöka. Jag insåg det förstå när jag som kompensation för prov fick i uppgift att beskriva standardmodellens elementarpartiklar och de universums fundamentala naturkrafter. Jag fick hela tiden stoppa mig själv från att skriva för mycket. Att drivas utan nyfikenhet och viljan att lära sig mer om universum är något jag värderar som högt. Jag hittade en väldigt intressant utbildning i Uppsala som dessutom bestod av endast ett fåtal deltagare, samt hade projekt istället för tentor. Dessa faktorer är på grund av min neuropsykiatriska funktionsvariation oerhört viktiga. Till den femåriga utbildningen hör ett tre-årigt kandidatprogram inom områden som matematik och fysik, följt av ett masterprogram med valfri fördjupning. För mig känns det så självklart att jag ska läsa något abstrakt såsom strängteori, då dessa områden intresserar mig mest. Upplägget ser ut som sådant att föreläsningar hålls ca 5-10 timmar i veckan. Resterande tid är ämnad för egna studier, projekt, samt labbar. Vidare är en fördel med teoretisk fysik att väldigt få väljer att läsa det. Därmed förekommer det ofta program följt av mindre klasser, vilket är extremt behagligt för en individ som mig, som har svårt för större sociala sammanhang.

.

2 svar till ”Framtidsplaner”

  1. Torndalens folkhögskola låter som en kul grej. Jättelångt norrut, men låter bra. Bättre än husvagn/villabil t o m? Sen teknisk fysik på Luleå universitet? Eller såklart, mycket hellre i Lund men vi får se vad som händer

    Gillad av 1 person

    1. universitetet som erbjöd diskussion istället för tentor låg i Uppsala.

      Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång